Nikon D90

Nikon D90 med 18-200 VR objektiv. Pressbild från Nikon

Nikon D90 med 18-200 VR objektiv. Pressbild från Nikon

Tidigare idag var jag och klämde lit på Nikons nya digitala systemkamera. Det har skrivits en hel del om videofuntinerna hos Nikon D90 och Canon 5D Mark ıı. Men ärligt talat vet jag inte nnu hur mycket kioskvältare det är.

D90 är i princip en konsumentversion av Nikon D300. Den ska finnas i handeln i dagarna och ihop med en 18-105 kitglugg säljs den för ca 11 000 ink moms. Det gör att D90 kan ses som en tronföljare till D80 – och den ser ut att vbli en värdig arvinge. Nyheten om D90 har varit ute ett tag, men det är första gången jag kunnat få heänderna på ett exemplar.

D90 känns skönare att hålla i. Den är lite rundare i formen än D80 (som var lite kantig). Den ligger bra i handen. Den har fått en större bildskärm med högre upplösning, jag upplever även sökaren något ljusare. Livew-view funktionen verkara vara samma som D300 vilket gör att autofokus är långsam i detta läge. På mörka motiv med låg kontrast har den problem. Men detta har den gemenamt med andra fabrikat.

D90 får 12.3 megapixel upplösning så det gör att den inrdirekt konkurerar med både D3 och D300. Sensorn är så kallat DX-format (APS-C).

En nyhet är att kameran har dedikerat GPS-port. Något som fanns på Nikons första digitala syetmkameror men försvann i med D2. Nu är den tillbaka. Geo-tagging är ett växande fenomen och själv använder jag ofta en lös GPS för att automatisk kunna fylla i ortsnamn på mina resbilder. Nikon har även släppt en egen GPS-modul, GP1 som passar i blixtskon.

Jag hopas kunna återkomma med en test av videofunktionen.

Lämna en kommentar

Filed under foto, fotografi

Kommentera

