Nytt projekt – En bild om dagen

Jag är dålig på vardagsbilder. Jag har högvis med kul snapshots som aldrig blir något med. Eftersom de inte är tillfixade blir de inte visade, eftersom de inte är del av ett fotojobb så är det inte prioriterat att fixa dem, och jag får sällan tummen ur att photoshopa privata bilder. Slutsats av denna långa mening – jag har fastnat i kvalitetsträsket. Livrädd för att visa upp sånt som inte är på top. Nu ska jag släppa taget.

Min mentor kommer att säga – inte ett projekt till – vi har ju kommit överens om att du inte ska starta några nya projekt nu. Oups🙂 Sorry Claes…

Jag har bestämt mig för att ta och publicera en bild om dagen. Vi får se hur länge det håller. Men det blir min lilla terapi för att släppa detta, samt ett kul sätt att testa sätt att fotografera som skiljer sig ifrån hur jag brukar göra (lika med massor av utrustning, ofta i studio, krav på kvalitet, massa efterbearbetning i Photoshop).

Första bilden är en riktigt fet groda (/eller om det är en padda?). Den är tagen med min mobiltelefon (en Sony Ericsson W890i för er som är telefonnördar, det går att ringa med den). Det känns som en bra start. Grodan är inte i fokus för telefonen har för taskig närgräns. Hittade den när jag var ute och plockade svamp (årets första kantareller växte 3 m från grodan).

För detta projekt fixade jag mig även ett Flickr-konto som bilderna ska tankas upp på.

Ett litet hopp för grodan, ett fritt fall för Ulrik…

1 kommentar

Filed under 365, en bild omdagen, foto, fotografi

One response to “Nytt projekt – En bild om dagen

  1. Mikael Öhrén

    Bra idé, det är innehållet som räknas och som vanliga dödliga bryr sig om. Jag har börjat göra detsamma!

Kommentera

