Dove – retuscherade reklambilder

Unilever och deras varumärke Dove är i blåsväder för sin kampanj ”Campaign for Real Beauty”. Enligt bland annat Dagens Media så är bilderna av de kurviga tjejerna retuscherade. De har fått detta ifrån en artikel i The New Yorker där Lauren Collins intervjuar den kända retuschören Pascal Dangin. Föjande citat finns ungefär i mitten av denna intervju:

“The people who complain about retouching are the first to say, ‘Get this thing off my arm.’ ” I mentioned the Dove ad campaign that proudly featured lumpier-than-usual “real women” in their undergarments. It turned out that it was a Dangin job. “Do you know how much retouching was on that?” he asked. “But it was great to do, a challenge, to keep everyone’s skin and faces showing the mileage but not looking unattractive.”

Själv är jag inte speciellt förvånad över att bilderna är retuscherade. Egentligen känns det inte speciellt upprörande. Bara det faktum att Dove använder modeller med lite mer kurvor än konkurrenterna är positivt. Probelemt är att de gör det i en kampanj som de kallar för ”real beauty”. Med den titeln får man nog vara beredd att löpa linan ut och hålla sig till äkta fotografi – vad nu det skulle vara. Myten om kameran som objektiv mekanisk avbildare av verkligheten avlivades ju redan för 150 år sedan. Sanningen är att retusch av foto är lika gammalt som fototekniken…

Länk till ett tidigare inlägg om Dove och skönhetsideal.

Lämna en kommentar

Filed under etik, foto, fotografi, photography

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s