Fotoord.se blir en wiki

Efter en längre tids problem med den gamla xoops-baserade programvaran för min ordbok fotoord.se med fototermer har jag äntligen fått tid att flytta allt innehåll till en Wiki.

Första svårigheten var att välja programvara. Efter en del läsande och många våndor fick det blir MediaWiki som är den som används av Wikipedia. Installationen gick smidigt.

Nästa steg var att flytta allt innehåll. Med nästan 800 ord i listan innebar detta en hel del manuellt jobb. Jag hittade inget bra sätt att automatisera överflyttningen. Det finns en stor fördel men manuell flyttning – man fick ett bra tillfälle att gö över hela materialet rätta en hel del fel – men risken är att jag skapat en hel del nya🙂

Sen kom en överraskning. Jag vill ju helst att externa länkar till specifika ord i listan ska fortsätt att fungera. Detta hade jag tänkt lösa med att använda kommandot RedirectMap i .htaccess – men chi fick jag. Detta kommando är inte tillåtet där utan bara i servern centrala konfigurationsfil. SKIT!!! Lösningen fick bli ett eget litet PHP-hack som använder den gamla databasen och gör redirect till motsvarande ord i den nya wikin. Detta verkar nu fungera!

Nu återstår ”bara” allt fixande med alla sidor med inor, kategorier och annat som måste skapas i den nya wikin…

3 kommentarer

Filed under foto, fotografi, fotoord, photography

3 responses to “Fotoord.se blir en wiki

  1. Jag gjorde själv en WiKi när jag pluggade redovisning för 2 år sen tror jag det var. Det var så tråkigt så jag ville tjäna pengar på det.

    Blev också mediawiki för mig… Grymt tråkigt ämne: Bokföring, men jag ville testa hur mycket jag kunde tjäna på en statisk sida med uppslagsord inom bokföring.

  2. Tror det är lättare att tjäna pengar ”på pengar” så bokföring var nog lönsammare än foto. Inom foto så kan ”alla själv”🙂 Men om det vore för pengarna skulle jag inte pyssla med foto utan nöja mig med att vara ingenjör…
    Fast jag tror du har en poäng – så länge ordlistan är statisk och bara byggs av mig kommer den inte lyfta. Jag menar SAOL är nyttig men…

  3. rootafidelia

    cheap , for special offer for less

Kommentera

