Du är bara en säljare

“Kära formgivare du är bara en säljare” är rubriken på Jörgens Lindqvist krönika i Cap & Designs nummer 3. Det var synd att jag inte hade sett den artikeln (ligger efter med tidskriftsläsandet) innan jag höll helgens föredrag Att sälja bild – för då hade jag tipsat alla deltagare om den. Han sammanfattar den hårda sanning som många kreativa frilansare ofta blundar för – den som lyckas bäst som frilans fotograf, journalist eller illustratör är i regel inte den som är bäst på själva hantverket – utan den som är bäst säljare. Bortsett från att man naturligtvis måste behärska själva hantverket (annars får man ju en osäljbar vara) så är det säljförmågan som är nyckeln till överlevnad. Jörgen skriver ”Var jag en framgångsrik frilansskribent? Nej. Jag var en säljare. Nasare. Krängare. Som kunde skriva.” Jag håller helt med Jörgen – det är bara mitt hantverket som är lite annorlunda.

Personligen tycker jag att jag är en dålig säljare. Men med tanke på att jag kunna leva ett ganska gott liv under de snart åtta år som jag varit 100% frilans så är jag nog inte så dålig som jag själv tror. Jag kan inte påstå att jag brinner för själva säljdelen av mitt jobb. Jag drar mig  in i det längsta för att ringa en massa säljsamtal. Varenda gång min sambo frågar mig hur det går med säljandet får jag dåligt samvete. Samtidigt kan jag förstå vilken typ av kick som driver de som älskar att sälja. För visst är det en härlig känsla varenda gång man landar en ny större order

Igår tog jag mig tid att skriva lite inlägg på Fotosidan.se om pris för att färdigställa bilder. Jag brukar normalt hålla mig bort från webbforum då debatterna ofta spårar ur ganska snabbt. Synd. Men just den tråden som jag skrev i var ett utmärkt exempel på hur många fotografer har svårt att motivera sina egna priser. Om man inte själv förstår sin egen prissättning blir det ju i praktiken omöjligt att få kunden att accepter dem. Många fotografer verkar se prisrekommendationer från BLF och SFF som lag. Om de använde hälften av den energi som de lägger ner på att klaga och debattera dessa priser på att försöka sälja så skulle de få sålt många fler bilder.

Nåväl – dags att ta upp telefonen och beta av några av denna veckas säljsamtal. Jörgens krönika gav mig ny inspiration – akta er kunder för nu kommer jag och tar era pengar…

Lämna en kommentar

Filed under foto, fotografi

Kommentera

