Sista dagen med Andres Serrano i Alingsås

Andres SerranoSent ska syndaren vakna – idag var det sista dagen för utställningen med Andres Serranos bilder ”a history of sex” på Alingsås konsthall. Jag har sett en del av hans bilder tidigare i tidningar och på nätet. Men det är ju inte samma som att se dem i form av snygga prints i stort format. Så idag åkte jag upp till Alingsås för att se dem. Nu är jag ju i Alingsås ganska ofta (har min studio där), men det blir sällan som jag besöker konsthallen. Anledningen till detta är att de har otroligt snåla öppettider.

Det känns lite som om alla redan har skrivit om denna utställning, så det är lite sent att blogga om den. Diskuterade den med mina föräldrar som inte hade sett den. Jag gillade bilderna. De är väl genomföra och om målet med dem är att skapa debatt så har han ju verkligen lyckats. Det syns att han är inspirerad av de stora renässansmålarna, och han är en tekniskt duktig fotograf.

Besökare på Alingsås konsthallJag har ju en gång i tiden bott i Alinsgsås. En av anledningarna till att jag som tonåring gärna vill flytta därifrån (och också gjorde) var att den lilla söta staden kändes inskränkt. Debatten kring utställningen visar att en hel del av denna inskränkthet finns kvar 20 år senare. Att KD är ett parti med ständig moralpanik är väl inget nytt.

Jag tycker det är kul att man vågat ta in denna utställning. Ska bli spännande att se hur mycket debatt det blir om nästa utställare – Pål Holländer. Många anklagar Andres Serrano för att bara vara sensationslysten och mediakåt. Pål Holländer brukar ju vara den som i vanliga fall brukar associeras med just de epiteten.

Andres SerranoSom sagt – det finns mycket åsikter kring denna utställning, varav många nog bör fundera igenom varför sex är mera tabubelagt än krig, våld och annat elände. Jag får grattulera Pontus Hammarén till besöksrekordet.

Fotografen Silja verkar mest vara avundsjuk – men hon visar gärna bara bröst själv

Alinsgsås tidning är fylld av debatt
Detsamma gäller SvD, GP och Aftonbladet

Om Anders Serrano: Fotografen Andres Serrano är född 1950 i Brooklyn, New York. Han fick ett rejält genombrott i med uppmärksamheten kring hans bild ”Piss Christ. Han utforskar ämnen som rör religion och utanförskap.

Här finns en videointervju med Andres Serrano

2 kommentarer

Filed under bild, etik, foto, fotografi, kultur

2 responses to “Sista dagen med Andres Serrano i Alingsås

  1. Spännande, jag som faktiskt varit i Alingsås hela veckan, och så missar jag detta? Men den kanske är stängd nu..

  2. Ledsen men här var du sen – you snooze you loose…

Kommentera

