Första försöket med Bebob Lux-LED kameraljus

Jag skaffade nyligen en led-lampa till min videokamera. När man filmar reportage eller dokumentär på kvällen eller inomhus behövs ofta ett smidigt sätt att lysa upp delar av motivet. Om man intervjuar en person vill man ju se deras ansikte tydligt. Det finns gott om olika typer av halogenspotar för kamera montage. Men de drar hiskeligt med ström och kräver extra batterier.

På Nackamässan gick jag runt och kollade på lite olika typer av LED-lampor. En LED lampa använder lysdioder istället för glödlampor. De är mycket effektivare (strömsnålare) än vanliga glödlampor. Problemet med flera av de LED-lampor som jag kollade på var att de inte gav en jämn ljusbild, i värsta fall en fläckig ljusbild. I Hofmann Tekniks monter hade de dock en armatur som jag jag blev imponerade av – bortsett från priset😦 Men förutom ljusbilden var det ytterligare ett argument som jag tyckte vägde tungt (eller snarare lätt viktmässigt), den gick att strömförsörja från kamerans batteri. Det innebär kortare filmtid, men mindre vikt att släpa på.

Den kameralampa som jag köpte heter Bebob Lux-LED och kostar drygt 6000 kr ex moms.

I samband med filmfestivalen fick jag ett första tilfälel att filma med den. Jag använde den som huvudljus för utomhusintervjuer och som upplättning inomhus. Lampan är steglöst dimbar vilket är underbart när man kör den som upplättingsljus. En försel med just LED är att de kan dimmas med i princip oförändrad färgtemperatur – vilket är smidigt. Fats apropå färgtemperatur, det är just den som är lite av baksidan när man ska använda den för att matcha ljus från glödlamport. Denna armatur ger ett kallt ljus (ca 5000 K), För att matcha den med glödlampsljus satte jag på ett orange filter. Fast det verkar krävas en del experimenterande för att hitta ett filter som funkar bra. Troligen blir det lite extra trixit eftersom LED inte har kontinuerligt spektrum, så det blir förmodligen olika resultat beroende på kamerans RGB-filter. Det finns andra tillverkare som har armaturer med ställbar färgtemperatur (och färg), det är nog en klart trevlig lösning.

Nåväl – som helhet är jag jättenöjd med detta första försök med detta ljus. Bristerna i resultatet beror mer på mig än tekniken. Här kan du se smakprov…

Kolla även in Sweaty Beards blog där du kan läsa mer om denna dokumentär.Ett stort tack till alla medverkande:
Navid Modiri
Andrea Reuter
Olle Sjögren
Emma Gray Munthe
Fredrik Wikström
Camilla Larsson
Calle Östlund
Per Andersson
Joakim Jardeby
Diana & Halvar

Lämna en kommentar

Filed under ljus, ljussättning, photography, Sweaty Beards, video

Kommentera

