Tomtemasakern – ett julkort som aldrig skickades

Jag ska erkänna – jag är värdelös på att göra egna julkort. Jag har försökt åtskilliga gånger, men fastnar i regel i en enorm kreativ ångest. Att köpa färdiga julkort med någon annans bild är ju inte att tänka på – som fotograf måste man ju visa att man kan själv. Detta har slutat på olika sätt varje år, men resultatet kan delas in i två fack: Inget julkort alls (det vanligaste), eller en otroligt krystad bild där en (för stunden) lysande idé har slutat i en katastrofal bild.

Tomtemasakern - julkort 2004

Vissa år har det blivit värre än vanligt… År 2004 slutade det i ond bråd tomtedöd. Jag hade köpt en stor låda med skumtomtar. Av dessa hade jag tänkt skapa en bild med massor av marscherande tomtar på väg för att göra världen lycklig. Fast hur ofta har ni hört om några marscherande personer som lyckats bringa världen lycka? Hur goda ambitioner de än må ha så slutar just marscher i kaos, elände och allt för ofta ond bråd död. Så även denna gång. Att få skumtomtar att stå i snygga led var nämligen inte det lättaste. Jag provade med fästkuddar, att spetsa tomtarna på nålar, smältlim – men skumtomtar är helt enkelt inte skapade för att stå prydligt i raka led. Efter bara några sekunder så kroknar de och faller huller om buller. Det liknade snabbt ett slagfält eller en massgrav av tomtar. Min kreativa idé hade slutat i en veritabel tomtemassaker!

Jag tror de flesta inom kreativa arbeten känner igen sig i detta. Så fort effekten och kravet på unicitet sätts framför bildens viktigaste funktion – budskapet – faller det oftast på eget grepp. Egentligen helt i onödan. Prioritera budskapet och krångla inte till det mer än nödvändigt. Vad vill du sända för julbudskap? Själv vill jag sända värme, kärlek, men framförallt – tid för nära och kära.

För julfridens skull har jag detta år avstått från att göra en egen julbild. Med detta vill jag önska dig en riktigt mysig jul. En jul fri från hets, stress och döda tomtar.

God jul & Gott Nytt År

Lämna en kommentar

Filed under bild, foto, fotografi

Kommentera

