Bild – Kentaur i vimlet

KentaurIbland är man lite för långsam – men det blir bra ändå. Jag passerar Sergels Torg och där är det någon typ av religiös manifestation. En grupp människor springer runt i en cirkel, de viftar med flaggor och upprepar en ramsa om kristus. En av deltagarna sticker dock ut ur mängden, hon är en omvänd kentaur.

Min kamera låg nedstoppad i ryggsäcken under dagens inköp. Dett gjorde att det tog lite tid att få fram kamera och gå nr till den ringdansande gruppen. Några sekunder innan jag är framme upplöses plötsligt gruppen och deltagarna skingras. Kentauren går iväg. Jag inser att det gäller att agera snabbt för att få en bild av den märkliga varelsen. Eftersom kentauren nu är borta från gruppen faller min ursprungliga bildidé. När jag väl har möjlighet att ta bilden blir den spontana tanken att visa hur kenturen rör sig ibland alla andra vanliga personer. En helt vanlig dag i Stockholm…

Det är alltid kul att höra hur andra reagerar på bilder – skriv gärna en kommentar.

© Foto Ulrik Södergren

”Kentaurer var i grekisk mytologi ett släkte av hästmänniskor som levde i bergen på Peloponnesos. Kroppen var en hästs, men med en människas överkropp där hästens huvud och hals sitter. Kentaurerna beskrivs ömsom som vilda och opålitliga och ömsom som vänliga och till och med visa. ” Källa Wikipedia

Lämna en kommentar

Filed under bild, djur, fabel, foto, fotografi, kentaur, kultur, mytologi

Kommentera

