Bättre tryck i Bästa Tryck

I år ingår jag i juryn för tävlingen bästa tryck. Därför har jag just bedömt tryck från 22 olika välrenommerade tryckerier. Eller rättare sagt från tryckerier som jag tror är välrenommerade, för jag har ingen aning om vad som är tryck var. För mig är det 22 anonyma ark som bara identifieras av ett nummer. Denna genomgång var mycket intressant och genomgående ser resultatet bra ut!

Jag var med i samma jury inför Bästa Tryck 2005. Då var granskningsarbetet enkelt. Många av trycken hamnade snabbt i högen underkänd, några i godkänd och ett fåtal i väl godkänd. Kvalitetsskillnaden var stor.

I år var arbetet mycket svårare. Det var endast någon enstaka som vid första granskningen kändes dålig. Men även de dåliga var långt bättre än många i 2005 års tävling. Den stora gruppen hade lyckas bra med både RGB och CMYK-bilden som används för visuell bedömning. Men som jury ska man ju ge ett utslag, men detta kan jag inte berätta om nu. Men en sak kan jag säga – det är en tydlig kvalitetsförbättring mot 2005 års tävling! Kul!

2 kommentarer

Filed under bild

2 responses to “Bättre tryck i Bästa Tryck

  1. Låter spännande, ska bli kul att se vem som vinner i år. Och sen kan man ju alltid hoppas på lite vettigare upplägg till 2008-års tävling.

    En liten undran bara?

    Betraktar du både tryck och kundens färgprov tillsammans med Janne Suhrs färgprov eller hur går det till? Sen undrar jag också hur jämförelsen av RGB originalet kontra tryck går till? Lämpligtvis så borde det väl handla om bildskärm vs. tryck i den frågan och inte en ”papperskopia/rgb-print”?

    Skulle vara kanon om du kan maila ett svar.

    Tackar!

  2. Än så länge har jag inte blivit tillfrågad om att vara med i årets jury – så jag vet inte så mycket om årets tävling.

    Men tidigare år har vi jämför tryck med ett provtryck för både RGB- som CMYK-fil. Jämförelsen har skett i betraktningsbox hos respektive jurymedlem. Så exakt vilken typ av box varierar. Själv använde jag en ganska stor betraktningsbox från Just där jag får plats med både referens och deltagande tryckprov bredvid varandra.

    Du har en poäng med att det som ni får som RGB skulle kunna jämföras med bildskärm. Men i praktiken skulle det bli en ganska osäker metod då den även med bra kalibrering skulle vara känslig för typ av bildskärm. Så länge inte RGB-bilden innehåller allt för mycket som ligger utanför tryckgammut så är ett printat referenstryck nog det som ger ”mest konsekvent utslag”.

    Det som ju är viktigt vid bedömning av RGB-bilden är ju för utom hur när den är i färg och kontrast även hur väl ni lyckas behålla teckning och tonövergångar.

    Lycka till med årets tävling!

Kommentera

