Stötande bild inför Nooroz – vad är fel?

GP070317 Annons inför NoorozDenna annons för butikerna på Backaplan i Göteborg var publicerad i GP lördagen den 17:e mars inför det persiska nyåret Norooz (Naw-Rúz) . Normalt är svenska butiker dåliga på att uppmärksamma ”ickesvenska” helger. Därför blev jag positivt överraskad när jag såg den. Det läggs otroliga summor på annonsering inför jul, påsk och midsommar – men nästan inget inför judiska eller muslimska högtider.

GP070320 - Vi beklagar…Tydligen har annonsören trampat i klaveret när det gäller val av bild. Någon verkar ha retat sig på bilden, för efterföljande tisdag publicerade man en ursäkt. ”Vi beklagar valet av bild i lördagens annonsering till firandet av Nooroz. Vi ber om ursäkt för detta”. Så nu är jag oerhört nyfiken på vad som är fel med bilden. Vad är det som är stötande med bilden av ett ungt par? Så nu har jag en uppmaning till dig som vet bättre än mig – skriv en kommentar med en förklaring till vad som är fel med bilden. Jag har sökt annonsören för en kommentar men ännu inte fått svar.

Några andra länkar om Nooroz:

Naw-Rúz

 

2 kommentarer

Filed under annons, bild, etik, foto, kultur

2 responses to “Stötande bild inför Nooroz – vad är fel?

  1. Pingback: Proteststorm - Perser rasade över bilden i annonsen « Fotoautomat

  2. Pingback: Video från fördrag om bilderna i Backaplans reklam « Fotoautomat

Kommentera

