Fotografering i hemmet – Ur Svenskt Husmoderslexikon

Några råd till amatörfotografen”

Husmoderslexikon - fotografering i hemmetDe tekniska svårigheterna att ta trevliga heminteriörer är överkomliga även för en amatör. Allt som behövs är en hygglig kamera och helst en eller två fotolampor, ett enkelt stativ – och tålamod. Lyckas det inte på första försöket, tar man om efter att ha undersökt tänkbara fel. Kameran blir till avsevärt mera glädje, om man skaffar sig en enkel handledning i fotografering och tränar sig att följa dess råd. Det är alltid mer på fotografen än på kameran det kommer an hur bilderna blir…

Bortsett från det ålderdomliga språket så är dessa råd i hur man tar bra bilder hemma lika aktuella än idag. Filmen är utbytt mot digitalkamerans sensor, vi har bra ljusmätare och lamporna kanske skulle bytas mot blixtar. Det intressanta är att denna text inte kommer från någon handbok i fotografi. Texten är ett avsnitt av artikeln Fotografering i hemmet i Svensk Husmoderslexikon från 1952. Men det intressanta är att den innehåller många bra råd på en nivå som ofta saknas i många moderna handböcker i foto!

Vill du ta inredningsbilder, vardagsbilder av familjen eller en bild av soffan som du ska sälja på blocket? Här kommer några enkla tips som gör susen:

  • Stativ – med ett stativ kan du komponera bilden i lugn och ro. Du kan ta bilder av dig själv. Men fram för allt så kan du ta bilder på lång exponeringstid, detta ger dig möjlighet att fånga atmosfären i rummet.
  • Tänd lampor, TV etc. Det är ju så rummet ser ut. Använd lång exponeringstid så de syns
  • Fundera igenom vad som är viktigt i bilden
  • Skaffa några fotolampor – eller ännu hellre blixtar för ljussättning. Sätt inte blixtarna symetriskt. Bygg istället upp ett sidoljus som ger form. En lampa / blixt kan används för att lätta upp skuggor, den placeras då nära kameran. En inbyggd blixt är i princip värdelös för att fotografera inredning eller prylar
  • Det är fotografen som skapar bilden – inte kamera. Det är viktigare med tålamod och kunskap en en dyr kamera.
  • Ett rum ska se levande ut – ha med människor i rumsbilder
  • Prova dig fram – det ger erfarenhet. Fördelen med en digitalkamera är att extra bilder inte kostar annat än din egen tid.
  • Titta på andras bilder, bli inspirerad – men undvik att plagiera

Jag håller med om att det är jobbigt att släpa på stativ. Men även ett litet lätt stativ gör stor skillnad. Om du ska fotografer i hemmet så är ju släpandet inget problem. En annan invändning brukar vara att det går långsamt att fotografera med stativ – men ofta är det just detta som är poängen. Stativet ger ett lugnare fototempo, vilket leder till genomtänkta bilder.

Just interiörbilder bli i regel spännande om flera olika ljuskällor samverkar. Normalt vill man inte blanda ljuskällor med olika färgtemperatur (blixt – lampa), men här ger det stämning.

Det går att göra kanonsnygga produktbilder med en lampa, lite kartongbitar och tejp. Sätt ljuset snett uppifrån sidan. Spegla tillbaka ljus med vita kartongbitar (som reflexskärm). Återigen är stativet ett måsta, det gör att du kan arbeta med ljuset utan att kompositionen ändras.

Det är bättre att göra rätt vid fotograferingen istället för att ”fixa allt i Photoshop”. Ordspråket ”skit in – skit ut” har aldrig varit mer lämpat än just här.

För dig som vill ha lite kul läsning kan jag varmt rekomendera Svensk Husmoderslexikon – jag lovar att återkomma med fleravsnitt ur denna.

Lämna en kommentar

Filed under bild, foto, fotografi, fototips, hem, husmoderslexikon