Känd bloggare stämd för bildstöld

Perez Hilton är en av de mest kända bloggarna. På hans skvallerblogg publicerar han bilder av Britney Spears och Paris Hilton utan att fråga fotograferna om lov. Ett konsortium av olika frilansfotografer (främst paparazzis) stämmer Perez Hilton för bildstöld. Han använder ständigt kändisbilder utan att fråga fotograferna om lov, än mindre betala för publiceringen.

Det är en så länge ganska lite uppmärksamhet på denna typ av bildstölder. I vissa fall kan det beror på att publiceringen ger positiv uppmärksamhet för den som tagit bilden, vilket ger ökade intäkter indirekt. Många bloggar drivs utan vinstsyfte. Men fler och fler bloggar drivs kommersiellt. Om man tjänar pengar på sin blog bör man oxå betala för sina bilder.

Om någon som driver en ideell blog frågade mig om de fick låna en av mina bilder (förutsatt att det sker INNAN den publiceras) så kan jag mycket väl bjuda på detta. Men om det är en proffsbloggare vill jag naturligtvis ha min del av kakan.

Du kan läsa mer om fallet med Perez Hilton på redherring.com

Du hittar Perez Hiltons blog på perezhilton.com

Hur gör du med bilder på din blog?

Lämna en kommentar

Filed under bild, bildstöld, blog, foto, fotografi, upphovsrätt

Kommentera

