Fotoautomat – en första bild

Jag erkänner – anledningen till att jag startar denna blog just nu är för att jag lyssnat till en av alla dessa föredragshållare som berättat om hur bra det är med en blog. Bra för vadå? Får det mig att snabbare gå ner i vikt (vilket är ett av mina privata projekt just nu). Eller får det mig att tjäna mer pengar (tror detta var föredragshållarens mål). Eller ger det mig en megafon för mina åsikter. Vet inte hur många kalorier man bränner på att skriva, men promenaden till köket efter en espresso är nog effektivare. Mer pengar – knappast, men om så är fallet – tack! Behov av megafon? De som träffat mig vet att jag pratar ganska högt redan utan förstärkning. Men vist är det ändå just megafon som ligger närmast mitt behov. Fast megafonen har en brist – den medger bara envägskommunikation…

För att återknyta till föredragshållaren – eller snarar föredragshållarna. Jag medverkade nyligen som talare på Creative Day. Att vara sista talaren efter flera lysande talare är en utmaning. Men det var när jag lyssnade på mina kollegor som jag bestämde mig för att till slut ta tag i detta med en egen blog. Nästa alla pratade vi (även jag) om effekten av att vem som helst plötsligt har ett verktyg för att distribuera sina åsikter och tankar till alla som vill läsa. Men när jag stod där och refererade till olika bloggar insåg jag att jag inte lever som jag lär. Mycket av dagen handlade om trovärdig kommunikation – och just att leva som man lär är en grundsten för att vara trovärdig. Varsågod – här får du en dos blog – botad?

Men naturligtvis är detta med att starta en blog som att bli vaccinerad för livstid. Det går ju snabbt att starta den – men en blog utan innehåll är helt meningslös. Som läsare (om du nu orkat ända hit) börjar du nu undra om jag ska komma fram till någon poäng. Bildat och obildat om bilder!? Vad jag tänker bjuda på här är framförallt åsikter och tips kring foto och bild. Både ur ett estetiskt perspektiv såväl som ett tekniskt. Lita samma sak som jag brukar tjata om på mina föreläsningar. Men nu igenom ytterligare en kanal. Men med skillnaden att jag här gärna vill ha dina kommentarer. Jag förväntar mig inte att få igång en riktig dialog – men åtminstone att inte bara bli en megafon.

För övrigt vill jag tacka mina kollegor Göran Adlén, Abbe Copeland, Joakim Johansson och Anders Frankel som talade på Creative day – det var kul att gå upp på scenen efter er. Och för att ni inspirerade mig till att få tummen ur…

Hälsningar
Ulrik

P.S. Här kan du läsa en blog om Creative Day D.S.

Lämna en kommentar

Filed under Diverse

Kommentera

